Mindfulness

Bewust Leven

Bewust leven of mindful leven doe je met een open blik je volle aandacht hebben bij wat er op dit moment gebeurt.

Het krijgt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving en is verbonden aan het Boeddhisme, een vorm van meditatie en een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen = aanvaarding.

Om mindfulness beter te begrijpen kan je het beste denken aan de welbekende automatische piloot, alles gaat maar door en door, we leven in sneltreinvaart. We hebben snel een mening of oordeel ergens over. Mindfulness leert je exact het tegenovergestelde! Stop met leven op de automatische piloot en stap uit de intercity en ervaar de rijkdom die mindfulness met zich mee brengt.

Door aanvaarding leer je dingen te nemen zoals ze komen, zonder ze beter of anders te willen maken. Bewust Leven verbetert daarnaast ook je geheugen, concentratie, zelfinzicht en geeft rust.

Inmiddels heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat bewust leven een belangrijke rol heeft bij het verminderen en terugdringen van stress gerelateerde klachten, depressies en angsten. Ook kan mindfulness je helpen om te leren omgaan met chronische pijnklachten.

Het is een training die gericht is op jouw persoonlijke ontwikkeling en zelfontplooiing.

Kennismakingstraining Bewust Leven

Tijdens de training zullen we het onderwerp mindfulness gezamenlijk verkennen alsof het geheel nieuw voor de deelnemers is. We zullen allereerst de kern van de beoefening van mindfulness bespreken en bekijken waarom het überhaupt de moeite waard zou kunnen zijn om het in je dagelijks leven en je onderwijspraktijk toe te laten.

We zullen kort stilstaan bij de verschillende gunstige effecten die mindfulness kan hebben op je gezondheid, bij het omgaan met stress en lastige situaties in de klas, en we zullen bekijken hoe mindfulnessoefeningen gebruikt kunnen worden voor stressreductie.

 

Doelen voor deze training:

  • leren wat mindfulness is en op welke manier zij mindfulness kunnen inzetten.
  • ontdekken wat stress of angst voor effect heeft op hun welzijn.
  • leren hoe ze zich bewust kunnen worden van hun automatische piloot/ automatische gedachten.
  • leren hoe je jouw aandacht meer in het hier en nu kunnen houden.
  • leren wat een effect de ademhaling heeft op hun welzijn.
  • leren om te experimenteren met de geleide ademhalingsmeditatie en de zitmeditatie.

Deze training is geschikt voor medewerkers van alle niveaus en alle richtingen. Voorkennis over mindfulness is niet noodzakelijk.

 

 

Vierdaagse vervolgtraining Bewust Leven

  • theoretische achtergrond van mindfulness
  • uitleg automatische piloot
  • wat is stress?
  • wat zijn de gevolgen van stress voor het lichaam en de geest?
  • hoe kun je als docent met stress omgaan op de werkvloer en thuis?
  • de werking van de adem
  • werking van het brein, in combinatie met mindfulness
  • doelen en drijfveren voor de komende perioden
  • bekijken hoe je die doelen kunt bereiken en kunt vasthouden.

Daarnaast zal ik korte yoga oefeningen aanbieden en meditaties die je ook in je dagelijkse leven direct goed kunt toepassen.

 

Deze training kun je volgen in Nederland, België en op Ibiza:

  • een vierdaagse training
  • 6 april, 13 april, 18 mei en en 25 mei

 

  • een weekend in Nederland, Zeewolde
  •  25 – 27 maart (nog 1 plek)

 

  • een weekend in België
  • 9- 11 september (nog vier plekken)

 

  • een midweek op Ibiza
  • 24- 28 mei (nog vier plekken)
  •  2- 5 oktober (vol)
  •  6- 9 oktober (nog vier plekken)

Tijdens deze training zullen we ook heerlijk van de omgeving genieten , door te gaan wandelen en te ontspannen in de omgeving.

Mindfulness sessies in Alblasserdam
juli 2022
madiwodovrzazo
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Wat doet Mindfulness voor jou?

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord mindfulness vertalen met opmerkzaamheid of aandachtigheid. Uit deze woorden spreekt openheid. Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp. Het helpt je dus om je horizon te verbreden terwijl je je bewust bent van jouw zijn. Waar je bent, wat je voelt, wat je ruikt, wie er om je heen zijn enz.

Leer bewuster te leven

Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met Mindfulness leef je dus intenser en bewuster. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Zet al die drukke gedachten even aan de kant en je kunt je beter concentreren. Als extra voordeel kan je je ook gemakkelijker ontspannen, de geest wordt rustiger.

Bewuste keuzes

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken.

Boek een Mindfulness Sessie
Je kunt snel een afspraak inplannen voor een intakegesprek. Een afspraak boeken kan bij mij online, via de kalender kies jij een datum en tijdstip die jou uitkomen. Vul je gegevens in en je krijgt van mij een bevestiging.

Vrouw Zittend Op Grijze Rots In De Buurt Van Waterlichaam